Головна | Реєстрація | Вхід | RSSПонеділок, 22.07.2019, 13:46

Дмитрушківська ЗОШ

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Для батьків

Поради логопеда

Велике значення в розвитку дитини має взаємодія мови і руху. Рух пальців  рук дитини мають на її розвиток особливий вплив. З самого народження значення  хапального рефлексу велике, і полягає воно у здатності дитини не випускати з рук тих чи інших предметів. Чим частіше у дитини задіяний хапальний рефлекс, тим ефективніше відбувається емоційний та інтелектуальний розвиток.

   Сухомлинський  писав, що джерела здібностей та обдарувань дітей знаходяться на кінчиках їх пальців. Від них, образно кажучи, йдуть найтонші струмки, які наповнюють  думкою і впливають  на розвиток мови.

   Праці В.М. Бєхтєрєва  довели  вплив маніпуляції рук на функції вищої нервової діяльності, розвиток  мовлення. Прості рухи рук допомагають прибрати напругу не лише із самих рук, але й з губ, знімають розумову втому. Вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків, а значить – розвивати мову дитини.

   Розвиток тонких рухів пальців рук передує появі артикуляції складів. Завдяки розвитку пальців у мозку формується проекція “ схеми людського тіла ”, а мовленнєві реакції перебувають в прямій залежності від тренованості пальців. На кистях рук є чимало акупунктирних точок, масажуючи які можна впливати на внутрішні органи, що рефлекторно з ними поєднані.

   Дитячий розвиток   має  особливе  значення, так як безпосередньо пов’язаний з трьома фундаментальними  життєво  важливими набуттями дитини: прямоходіння, мовленнєве спілкування та предметна діяльність .

   Мова, як засіб вираження, включається в сукупність виразних рухів – поряд із жестами, мімікою. Звук  як виразний рух є  і у тварин.

   У дітей з мовними вадами при органічних порушеннях центральної нервової  системи  різко порушується  вся моторика і саме це гальмує нормальний  як  психічний, так і фізичний  розвиток  дитини.

   Функція кисті унікальна і універсальна. Вона – основний орган праці у всій її різноманітності. Рука настільки пов’язана з мисленням, з переживаннями, з працею молодших школярів, що стає головною частиною їх мовлення.

   Усі рухи організму і мовленнєва моторика мають єдині механізми, тому розвиток дрібної моторики рук позитивно впливає на розвиток мовлення дитини. В фольклорі існує безліч забавок, в яких поєднуються мовлення та рух рук. Напевно, вже з давнини був підмічений взаємозв’язок цих процесів.                   У дітей з затримкою мовленнєвого розвитку дуже часто спостерігається недостатність рухової сфери, в тому числі недостатня координація дрібної моторики пальців рук. У таких дітей розвиток  рухів пальців немов би підготовлює  підґрунтя для  наступного  формування мовлення.

    Навіт  дитині з нормальним розвитком  не завадить масаж рук в до мовленнєвому  періоді. Річ у тім, що на пальцях і долонях є «активні точки», массаж  яких поліпшує самопочуття, покращує роботу мозку. Систематичні заняття сприяють підтримці доброго тонусу. А пальчикові ігри в супроводі віршів не тільки розвивають дрібну моторику і мовлення, але і вміння слухати. Дитина  навчиться  розуміти  сенс  почутого і вловлювати ритм мовлення.

    В одному сучасному журналі потрапила на очі фраза: «В Японії малюки починають робити гімнастику для пальців в 2-3 місяці». Але чому ж ми забули про наші народні ігри, наприклад, «Сорока», в яких на Русі грали с дітьми з самого дитинства? Це також гімнастика для рук. Як тут не згадати добре відомий вираз, що все нове – це давно забуте старе.

Треба звернутися до дитячого лікаря та терміново прийняти заходи для розвитку рухів рук,  якщо:

1. До 3,5 місяців дитина не тягнеться до побаченого предмету одною або двома руками, зап’ястки розкриті;

2. До 4 місяців вона не зводить ручки до середньої лінії, не роздивляється їх, не грається з ними;

3. До кінця 5 місяця малюк не може впевнено простягнути руку до іграшки, не тягне предмет, який знаходиться у неї в руці, в рот;

4. До кінця 6 місяця він не може вхопити кубик, не перекладає предмет із руки в руку;

5. До кінця 7 місяця не обертає  зап’ястком з утриманою іграшкою;

6. До кінця 8 місяця дитина не може утримувати  між  вказівним та великим пальцем ґудзик;

7. До кінця 9 місяця плескає у долоні, не намагається самостійно пити з чашки;

8. До кінця 12 місяця не кидає предмети в грі, не бере  дрібний  предмет двома  пальцями;

9. В 1 рік 2 місяці не намагається малювати каракулі;

10. До 1 року 5 місяців не ставить кубик на кубик, не намагається  зібрати пірамідку;

11. До 1 року 7 місяців не розгортає  загорнутий  в папір предмет;

12. До кінця 1 року 8 місяців не ставить 3 кубика один на один, не може креслити  прямі  лінії;

13. До кінця 2 року не може  відкручувати  кришку  від пляшечки, не намагається зупинити м’яч, що котиться до нього;

14. До 3 років не може  перелити  рідину  із  однієї  посудини в іншу, не нанизує  шнур великі бусини, не ріже папір ножицями, не може розкотати пластилін.

Після вивчення розвитку дрібної моторики ми пропонуємо таким чином досліджувати моторику:

  1. Одночасно витягнути вказівний палець і мізинець правої (лівої) руки, обох рук (за зоровим зразком з 4-5 років: «Роби як я»);
  2. Одночасно витягнути вказівний і середній пальці правої (лівої) руки, обох рук;
  3. Покласти витягнуті вперед пальці правої (лівої) перед собою, помістити вказівний палець на середній (і навпаки);
  4. З'єднати в кільце великий палець з вказівним (середнім, безіменним, мізинцем) правої (лівої) руки, обох рук.

З'ясування стану динамічного праксису (кінестичного праксису – здатність послідовно переключатися з однієї дії на іншу), як кінестичної основи руху:

  1. Почергове згинання (розгинання) пальців правої (лівої) руки, починаючи з великого (мізинця);
  2. «Пальчики вітаються»;
  3. «Гра на роялі»;
  4. Одночасна зміна положень пальців рук;
  5. «Кулак – ребро – долоня»

У результаті цих вправ досліджується обсяг рухів, темп виконання, активність, здібність до знаходження і утримання пози, здібність до переключення рухів, координації рухів. (Див. додаток 1.)

Починати тренувати пальчики дитини вже протягом перших п’яти місяців.

Перша вправа: поглажування кисті рук в напрямку від кінців пальців до зап’ястка .

Друга вправа: згинання – розгинання пальців. По черзі беріть кожен палець дитини і згинайте та розгинайте його.

Ці вправи рекомендується виконувати кожен день не менше 2-3 хвилин.

В віці 9 місяців почніть активну тренування : для масажу(якщо він потрібен) треба використовувати методи розтирання , а можете відразу перейти до гри з пластиліном, або бусинами, нехай малюк розриває папір. Підберіть доступні для нього вправи і гру зі словами.

В 1,5 роки запропонуйте дитині гру з прищепками або сірниками.

Гімнастика для пальців рук поділяється на пасивну та активну.

Пасивна гімнастика рекомендується як попередній етап перед активною гімнастикою дітям з низьким рівнем розвитку дрібної моторики.

Потім потрібно перейти до вправ активної пальцевої гімнастики. Всі вправи проводяться в ігровій формі. Складність їх повинна вибиратися в залежності від рівня розвитку дрібної моторики рук дитини.

Масаж кисті рук

Масаж не повинен викликати у дитини неприємні відчуття. Можна сказати їй, що зараз ми погріємо ручки. Дівчатка дуже полюбляють порівнювати цей масаж з масажем у косметичному салоні («щоб ручки були гарними»).

Цілеспрямовано використовувати наступні прийоми масажу: поглажування, легке розтирання та вібрацію. Масажні рухи виконуються в напрямку від кінців пальців до зап’ястка. Бажано, щоб прийоми масажу виконував професійний  масажист. Однак найпростішими прийомами масажу можливо оволодіти самостійно.

При прогладжуванні кисть тримають без напруження . З погладжування починають і погладжуванням закінчують сеанс масажу. Погладжування проводять повільно та плавно .

Розтирання виконуються кінцевими фалангами декількох пальців. При виконуванні прийому розтирання застосовується більша сила тиску, ніж при прогладжуванні. Рука не сковзає по шкірі, а зсуває її. Запам’ятайте, що в нашому випадку воно повинно бути легким.

Вібрація заключається в нанесенні наступних один за іншим ударів кінцями напівзігнутих пальців. Можна виконувати цей прийом вібромасажером (дітям дуже подобається).

Масаж краще виконувати однією рукою. Іншою рукою фіксують кінцівку.

Тривалість масажу – 3-5 хвилин. Проводити масаж можна кожного дня або через день 10-12 раз. При необхідності курс можна повторити через 10-30 днів.

Під час масажу можна слухати приємну, краще класичну музику. 

Логоритміка – це низка вправ, завдань, ігор, що поєднує в собі музику і рухи, музику і слово, музику, слово і рухи. І все це направлення на вирішення корекційних, освітніх, а також оздоровчих задач.

З метою розвитку ручної моторики використовуються також вправи, які супроводжуються  віршами , відомі народні "пальчикові" ігри. Народна мудрість здавна  зберігає знання про доцільність використання ігор з пальчиками. У різних культурах зустрічаються народні ігри для малюків, у яких активно задіяні руки та пальці. „Пальчикові" ігри - віршовані рядки, що ілюструються за допомогою ритмічних рухів рук, пальчиків. Ігри з пальцями допомагають батькам не тільки розвивати мовлення та інтелектуальні здібності дитини, а й приносять задоволення від проведеного разом часу, допомагають у хвилини плачу, стають у пригоді для створення ритму впродовж дня. Пропонуючи малюку таку гру, важливо відразу створити її настрій, правильно вимовляти кожен звук, продумати всі рухи заздалегідь і поступово її повторювати. Особливу радість приносить дитині ситуація, коли всі члени сім'ї разом відтворюють гру. Спочатку вона може тільки спостерігати за тим, як батьки граються у „пальчикову" гру, поступово включаться у гру окремими звуками та рухами. Важливо, щоб відповідна гра повторювалась упродовж певного проміжку часу. Наприклад, гру присвячено весні протягом 2-х перших весняних тижнів. Потім на зміну приходить нова „пальчикова" гра, пов'язана з певною подією, святом, періодом року. Можна виділити певний час для „пальчикової" гри. Наприклад, перед сніданком. Коли лунають слова з гри, гортань дитини вібрує, повторюючи всі звуки, спершу беззвучно, а через деякий час з'являться  відтворені склади і слова із запропонованої гри. Настає і той момент, коли малюк разом з вами показує гру з пальчиками.

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Липень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Архів записів
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Дмитрушківська ЗОШ І-ІІІ ступенів © 2019
    Створити безкоштовний сайт на uCoz